پخش پیچ و مهره در تهران

پیچ و مهره در صنایع هوانوردی

پیچ و مهره
پرچ
آوریل 23, 2019
پیچ و مهره
پیچ و مهره چرخ خودرو
آوریل 24, 2019
پیچ و مهره

پیچ و مهره

پیچ و مهره در صنایع هوانوردی

 فقط پیچ و مهره ؟ همین … ؟

بزرگترین مشکل پیش روی پیچ و مهره ها در طراحی بدنه هواپیما چیست ؟ آیا صرفا ایجاد یک سوراخ قطعات را با یک ابزار به هم پیچ و مهره کردن کافی است ؟ بنظر می رسد بحث و سختی دیگری نداشته باشد ؛ اما استیو پک مدیر استراتژی و محصول و بازار بخش بازرگانی Specialized Engineering Software شرکت PLM Software Siemense میگوید : خوب اینقدرها هم راحت نیست . به عنوان مثال هواپیمای بویینگ ۴۰۰-۷۴۷ بالغ بر شش میلیون قطعه دارد که نیمی از آن انواع اتصالات پیچ و مهره هستند . پیگیری چنین تعداد گسترده ای از پیچ و مهره و اتصالات کار کمی نیست . از خصوصیات فنی گرفته تا تهیه و تدارک ، نصب و اجرا و بازرسی در هر مرحله چالشهایی وجود دارد . به فرآیند طراحی تا ساخت فکر کنید . عموماً طرحها و خصوصیات ممکن است به سرعت تغییر کنند . بنابراین چطور با مساله نیازهای متغیر ابعاد و نوع پیچ ها ، مهره ها و واشر آلات کنار می آیید ؟ در نهایت سوال اینجاست که چطور برنامه تان را بر حسب زمان بندی پیش ببرید ؟.

استیو یک دهه اخیر را با تامین کنندگان عمده کار می کرده است و در طول این مدت موارد متعددی را مشاهده کرده است که چقدر مساله پیچ و مهره و اتصالات برای سازندگان هواپیما مشکل ساز می شود . با تشریح داده های برخی از پروژه ها ، استیو دریافت که حدود ۴۰ درصد خطاهای مهندسی مربوط به پیچ و مهره ها و یا سوراخ هایی که قرار است پیچ ها آنها را پر میکنند مربوط می شود . متداولترین موارد شامل :

• نادرست بودن شماره گذاری پیچ و مهره ها

• نابرابر بودن لبه ها

• نامتناسب بودن سوراخها در قطعات اتصال

• تداخل مونتاژ

• پوشش دهی نامناسب

• سوراخهای اشتباهی ایجاد شده توسط سازنده

علت ریشه ای چنین مشکلاتی را می توان در تعاریف مهندسی و یا نحوه استفاده از داده ها جستجو کرد . با وجود صدها هزار یا حتی میلیونها پیچ و مهره و واشر در یک بدنه هواپیما دیدن چنین مواردی در بالای لیست تعجب آور نخواهد بود . استیو به نقل از یکی از افراد با تجربه و کهنه کار این صنعت می گوید :”او به من گفت : قطعات بزرگ مشکلی ندارد اما همین سوراخ های کوچک و پیچ هایشان که آنها را به هم وصل و ایمن می کنند هستند که به ناچار تو را در ساعات پایانی شب برای تنظیمات در کف کارگاه مشغول می کند” .

بسیاری از کمپانی ها انواع مختلف ابزارها و فرایندهای لازم جهت تلاش برای کاهش بسامد چنین مشکلاتی هزینه بری را به کار گرفته اند . یکی از کار آمد ترین راه حل ها برای بهبود فرایند مدیریت اتصالات را شرکت Siemens PLM Software در غالب برنامه ای به نام   Syncrofit ارائه داده است .

 به هر حال اهمیت اجرای فرایندهایی که پیچ و مهره های پروژه شما از اصول اولیه پرواز و فراتر از آن را تحت شعاع قرار میدهند را دست کم نگیرید . پیچ و مهره های نه چندان متواضع صنایع هوانوردی قابل احترامند !

پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *